keskiviikko 6. tammikuuta 2016

Suomalainen musiikkiteollisuus


Jokin aika sitten tässä blogissa esiteltiin Cheekin brändäyksessä käytettyä symboliikkaa. Tämä kirjoitus sai runsaasti huomiota, kun Cheek-hypetys oli syksyllä kuumimmillaan. Jopa rytmi.com noteerasi kirjoituksen omalla pökkelöllä tavallaan. Tällä hetkellä Cheek ja symboliikka on tämän blogin ylivoimaisesti luetuin kirjoitus.

Lukijoiden reaktiot kommettiosioissa ja keskustelupalstoilla paljastivat karulla tavalla miten paljon on ihmisiä, joilla on todella suuria vaikeuksia ymmärtää mitä musiikkiteollisuus on ja miten se toimii. Jos lukija ihmettelee, että "mitä se Cheek oikein näillä symboleilla hakee?" tämän blogin kirjoittajan kämmenpohja alkaa väkisinkin etsiä otsaluuta.

Hyvä on, kaivetaan rautalanka esiin.

"Eliitti" omistaa kaikki merkittävät levy-yhtiöt. Suurien levy-yhtiöiden artistit (ja yhtyeet) ovat tuotteita - siis osia "Eliitin" viihdeteollisuuskoneistossa. Artisteina he eivät ole yksityishenkilöitä - he ovat levy-yhtiöiden rakentamia brändejä, joihin levy-yhtiöt sijoittavat resurssejaan - odottaen mahdollisimman suurta tuottoa.

Artisteilla itsellään on hyvin vähän sanavaltaa mm. sellaisiin asioihin kuin levyn kannessa oleva symboliikka, musiikkivideoilla näkyvä symboliikka tai asuissa ja pukeutumisessa näkyvä symboliikka. Artisteilla itsellään on hyvin rajoitettu sanavalta imagollisiin tai brändinrakennuksellisiin asioihin. Artistin allekirjoittama levytyssopimus takaa sen, että levy-yhtiö saa täyden päätäntävallan artistin brändäykseen. Levy-yhtiöillä on viimeinen sana siihen miten artisti pukeutuu, millaisia promokuvia artistista julkaistaan, millainen tukka artistilla on, tai millainen visuaalinen ilme artistin ympärille rakennetussa brändäyksessä on. Varmasti artistien omia ideoita ja toivomuksia voidaan kuunnella ja toteuttaa, mutta viimeinen sana on aina levy-yhtiöllä. Artistilla ei ole mitään mahdollisuutta tehdä mitään brändiinsä liittyviä päätöksiä levy-yhtiönsä tahdon vastaisesti.

Jos esimerkiksi levy-yhtiö päättää, että Sannilla täytyy olla sininen tukka, Sannin on noudatettava tekemäänsä sopimusta ja toteltava. Se, pitääkö Sanni sinisestä tukastaan, on täysin yhdentekevää - se ei ole Sannin päätös. Jos levy-yhtiö tekee päätöksen, että Sannin hiusten on oltava siniset, Sannilla ei yksinkertaisesti ole oikeutta värjätä hiuksiaan vaaleaksi, mustaksi tai punaiseksi.

Jos Sanni haluaa ottaa tatuoinnin, hänen on saatava siihen lupa levy-yhtiöltään. Jos levy-yhtiö kieltää, Sanni tottelee. Jos levy-yhtiö suostuu, se saattaa antaa Sannille listan "sallituista" kuva-aiheista, joita voi olla esimerkiksi pöllöt, silmät, ruusut, pääkallot, kotkat tai muut vastaavat "Eliitin" käyttämät symbolit. Levy-yhtiöllä on täydellinen omistusoikeus omaan tuotteeseensa.

Ja millaiset ihmiset musiikkiteollisuutta pyörittävät? Tällaiset:


Simon Cowell ja vapaamuurarilogo

Asko Kallonen kädessään Musiikki ja Media -gaalan palkinto

Vapaamuurarisymboliikkaa: ashlar-kivi


Kaikki merkittävät pelurit musiikkiteollisuudessa kuuluvat vapaamuurareihin. Koko teollisuudenala on täysin "Eliitin" hallussa.

Kuuluvatko artistit sitten itse vapaamuurareihin tai vastaaviin organisaatioihin? Osa varmasti kuuluu, osa varmaankaan ei. Mutta tällainen arvuuttelu on oikeastaan täysin yhdentekevää. Se on aivan yksi lysti kuuluuko artisti vapaamuurareihin, koska artistin brändäyksessä käytetyssä symboliikassa ei koskaan ole kyse itse artistista. Kyse on aina artistin "omistajasta".

Artistien brändäyksessä käytetty "Eliitin" symboliikka on tuttu ilmiö maailmalla - varsinkin Yhdysvalloissa. Suomi ei tee tässä poikkeusta. Myös suomalaiset artistit ovat näiden kansainvälisten levy-yhtiöiden omistuksessa.

Esimerkkejä suomalaisten artistien ja yhtyeiden brändäyksessä käytetystä symboliikasta:

Antti Tuisku


"Shh..." -käsimerkki


Kolme viivaa Peto on irti -logossa

Druidistiset kolme viivaa Order of Bards, Ovates and Druids -logossa
[Uusdruidistinen "Eliitin" organisaatio]

Atonistiset uskonnot: kristinusko, juutalaisuus ja islam


Erin


Silmä

E-kirjaimen painotus


Chisu


Valaistuminen

Polaris, Pohjantähti, Pienen karhun kirkkain tähti ja napatähti


Sanni


Pöllö

Silmä ja numero 5

Musta kuutio

Sininen ja punainen

Silmä


Jenni Vartiainen



Akhet ja vapaamuurarilogo


Kaksi kotkaa


Mikko Kuustonen


Kuu ja tähdet

Vapaamuurarisymboliikkaa: kuu ja tähdet (Masonic moon)
[Kirjasta: Official Journal of the Antient and Primitive Rite of Masonry, Joseph Hawkins]

Mark master -käsimerkki

Pääkallo

Leijonan tassu -käsimerkki

666-käsimerkki

Silmä kolmion keskellä -käsimerkki


Olli Herman


Ollin tatuoinneista löytyy: silmä, fleur-de-lis, kotka ja pääkallo


Mikael Gabriel


M- ja G-kirjainten korostus - M niin kuin mason ja G niin kuin gaonim


Kappaleesta Viimeisen kerran:
Mä pistän silmät kii, ku taivaalt sataa vettä ja tunnen 
pisarat, kun ne osuu mun kasvoihin ja aion piirtää nää
salaisuudet mun tatskoihin
Mitkä mä selvitän tutkimal mitä pelkään
Mä en pysy pyramidin alla vaa sen pääl ja ihan sama
miten meni, mus on pitelemist


Kaulassa tatuoituna pöllö ja ruusu

Silmä


Uniikki


Silmä ja faarao

Pöllö


Robin


666-käsimerkki

Silmä

Sininen ja punainen


Paula Vesala


Silmä


Rasmus


Silmä

Silmä


Benjamin Peltonen


Silmä

Isac Elliot


666-käsimerkki


Kasmir


666-käsimerkki


Haloo Helsinki


666-käsimerkki

Kyyhkynen

"Shh..." -käsimerkki


Nightwish


Silmä ja pöllö

Pöllö


Kotiteollisuus


Kärjellään oleva punainen kolmio

Ankkuri

Vasara

Pääkallo


Irina



Silmä


Apulanta


Cross patteé

Leijona ja auringonsäteet

"Kuutio"

Hauki

Silmä


Petri Nygård



Silmä

Heksagrammipääkallo ja 666-käsimerkki


Venus


"Kristus"


Auringonsäteetpääkallo ja käärme


Maija Vilkkumaa


Silmä

Silmä

Anna Abreu



32


Silmä



Elastinen



Silmä


Ruutulattia


Krista Siegfrids



Silmä


Silmä


Silmä


Ruutukuvio


Silmä

Silmä (Lähde)


HIM / Ville Valo



Silmä


Silmä


Silmä


Venus


Kaksi käärmettä


Ruumisarkku


Silmä

Silmä

Sini Sabotage



Silmä "kolmiossa"

Apocalyptica



Pääkallo


"Kristus"


Pääkallo

Michael Monroe



M niin kuin mason


Silmä


Silmä


Vesa-Matti Loiri


Silmä ja Akhet (O-kirjaimessa)

Sarvipää ja Akhet (O-kirjaimessa)


Anna Puu


Silmä (Hänellä on sama silmäsymboli tatuoituna ranteeseen)

Leijona


14 kommenttia:

  1. Mielenkiintoista luettavaa. Käsimerkeistä tuli mieleen, että mitähän Vaasan leipomo viestii 666 käsimerkillä joka löytyy esim. Vaalean täysjyvän taika leipäpussista "taikurin" tekemänä? Harmikseni en saa kuvaa liitettyä tähän

    VastaaPoista
  2. Mielenkiintoista olisi kuulla analyysisi David Bowien viimeisestä albumista.

    Bowie kuitenkin välttää liian selviä ja helposti löydettäviä banaliteeteiksi tyhjeneviä symbolisia tasoja. Hän on tässä hyvin bunuelmainen. Varsinkin hän välttää tällaisia banaaleja populaarikulttuurin vapaamuurarisymboliikkoja, tai ehkä ironisoi niitä. Kaappi nyt symboli ruumisarkkua, sen voi sanoa. Mutta tämäkään ei ole lattea symboli. Bowien symboliikka on hyvin junglaista, ja siksi analyysille jossain määrin läpitunkematonta. Se antaa alitajunnan tehdä työtä.

    Tässä mielessä tuo symboiliikka ja kieli on jotenkin shamaanimaista, butohteatterimaista, subjektin ja yhteisön tietoisuus menevät sekaisin, roolitus vaihtuu, minä alkaa edustaa kollektiivista alitajuntaa ja sen haluja.

    Mutta mitä sanoo asiantuntija? Mitä eliitti haluaa indoktrinoida meihin Bowien tuotoksen avulla?


    https://www.youtube.com/watch?v=kszLwBaC4Sw

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. En ole riittävän perehtynyt Bowien tuotantoon tai tähän levyyn, että voisin suoraan kommentoida.

      Poista
  3. Niin Bowie, Blackstar, star of stars, päteekö samat säännöt?

    VastaaPoista
  4. Huomaa: http://yournewswire.com/david-bowie-turned-down-honours-from-the-queen-twice/

    VastaaPoista
  5. Paljon on eliitin symboliikkaa (klisheitä) Bowien kuvissa: https://www.google.fi/search?q=bowie+finger&client=firefox-a&rls=org.mozilla:fi:official&channel=sb&source=lnms&tbm=isch&sa=X&ved=0ahUKEwiQn7KExanKAhWKGCwKHRsvCV8Q_AUIBygB&biw=1350&bih=665

    VastaaPoista
  6. Tässä jotain juttua aiheesta. En ole tosin vielä itsekään lukenut: http://vigilantcitizen.com/musicbusiness/occult-universe-david-bowie-meaning-blackstar/

    VastaaPoista
  7. Tarkoittaako tämä siis, että eräs näistä musiikkiteollisuuden roboteista eli Mikael Gabriel ei ole vapaasti voinut valita mitä tatuoi vaikkapa kaulaansa?? Erittäin hauskaa jos näin :D Super blogi btw, parempi kuin Nwo-havaintoja hah.

    VastaaPoista
  8. Tyhmä kysymys - Miksi vapaamuurareille yms. on niin tärkeää omistaa koko musiikkiteollisuus? Toki jos haluaa halita maailmaa niin miksei musiikkiteollisuuttakin, mutta pyritäänkö musiikilla "aivopesemään" tai vaikuttamaan ihmisten mieliin? esim. Onko kappaleisiin tai rytmiin piilotettu jtn. viestejä?

    Tuli vain mieleen, kun tänään latailin Youtubesta musiikkia.
    http://aijaa.com/e61f61

    Ja joskus olen törmännyt väitteeseen, että jos soittaa kappaleita väärinpäin voi löytää näitä "viestejä." Pistetäämpä vaikka esimerkiksi Justin Bieberin kappale Baby.
    https://www.youtube.com/watch?v=vgphZB5lzT0
    Tosin täytyy ottaa huomioon se että video saattaa olla tekaistu. Itse en ole tätä kokeillut, mutta täytyy ihan mielenkiinnosta kokeilla jokupäivä.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Ei se ole tyhmä kysymys.

      Varmaan syitä on monia, mutta kyllä varmaan yksi suurimmista syistä on juurikin tuo mieleen vaikuttaminen - nimenomaan alitajuntaan vaikuttaminen. Musiikki on informaation välittäjänä tiedostavan mielen ohittava ja suoraan alitajuntaan iskevä muoto. Sitä voidaan käyttää monella eri tavalla.

      "Eliitti" haluaa tavallisten ihmisten olevan passiivisia, tyhmiä ja tasapainottomia orjia, joita on helppo ohjata halutulla tavalla. Yksi keino tällaisen orjarodun luomiseen on tarjota heille leipää ja sirkushuveja sellaisessa muodossa, joka tukkii heidän alitajuntansa kaikenlaisella epäharmoonisella moskalla, joka pitää ihmiset kiinni materialismissa, egoisimissa, narsismissa, kilpailemisessa, riitelemisessä, rahan perässä juoksemisessa ja erilaisissa peloissa.

      Kokeilepa olla kuukausi ilman musiikkia, TV-ohjelmia, elokuvia ja sosiaalista mediaa. Korvaa nämä jatkuvan hälyn lähteet vaikka kirjojen lukemisella tai luonnossa liikkumisella. Voit olla varma siitä, että olotilasi, sisäinen maailmasi, ajattelusi ja henkinen hyvinvointisi muuttuu radikaalisti tuon kuukauden aikana.

      Monelle tällainen kuukauden "hälypaasto" on hyvin vaikeaa, suorastaan mahdotonta, koska keskimäärin ihmiset ovat valtavan riippuvaisia kaikesta siitä epäharmoonisesta hälystä jota he alitajunnalleen tarjoilevat. Se on kuin huumetta, jota on pakko saada lisää. Katso vaikka ihmisiä busseissa tai julkisilla paikoilla. Kaikilla on neuroottinen tarve kuunnella musiikkia napit korvilla ja selata facebookia kuin zombiet. (Sana "älypuhelin" onkin melko irvokas, jos miettii mitä nämä laitteet meille tekevät.) Sitten kun tullaan kotiin, tuijotetaan telkkarista aivotonta tosi-tv:tä.

      Se on hälyriippuvuutta.

      Kun ihminen viettää aikaa hiljaisuudessa, hän alkaa kuulla omaa sisäistä ääntään. Monelle tämä on niin kivuliasta ja pelottavaa, että he tekevät mitä tahansa välttääkseen sen.

      Kuten Jung sanoi: “People will do anything, no matter how absurd, to avoid facing their own souls.”

      "Eliitti" tietää tämän - ja käyttää sitä härskisti hyväkseen. Suurin uhka "Eliitin" vallalle on oman sisäisen tasapainonsa löytänyt ja omaan itsenäiseen ajatteluun ja päätöksentekoon kykenevä ihminen, joka on vapaa neurooseista ja addiktioista.

      Tällainen psyykisistä orjakahleista vapautunut ihminen ei enää suostu orjaksi ja alkaa väkisinkin kapinoida. Mutta muille - siis niille jotka ovat edelleen psyykisissä orjakahleissaan - hän vaikuttaa tulleen hulluksi. Totuus on kuitenkin päinvastainen - hän on tulossa järkiinsä ja pääsemässä irti siitä hulluudesta, jota kollektiivisesti pidetään "normaalina".

      Poista
  9. Michael Monroen logo, tupla-m muistuttaa paljon showpaini wwe:n logoa, joka puolestaan kyljellään on numero 33.

    VastaaPoista
  10. Päivitetty 3.11.2016. Lisätty kuvia: Mikko Kuustonen, Sanni, Vesa-Matti Loiri ja Anna Puu.

    VastaaPoista
  11. Esimerkki artistien roolista tuotteina:

    "Ylen vierailulla X Factor -kulisseihin selviää muun muassa, että Aallon antamat kommentit tulevat tuottajan suusta. Kun haastattelija kysyy Aallon mielipidettä viime jaksossa pudonneen kilpailijan kohtalosta, pysäyttää tuottaja nauhoitukset ja kertoo Saaralle, kuinka tämän pitäisi vastata. Hetken päästä Saara toistaakin tuottajan kommentit ominaan lähetykseen.

    Tällaista on tosi-tv:n arki. X Factorharjoitusstudiolla ja kilpailijoiden asuntolassa vieraillut Yle pääsi myös olemaan osa X Factor -illuusiota. Viime viikon ohjelmaan sisällytettiin Saaran Ylelle antama haastattelu, jonka X Factor -tuottajat olivat käsikirjoittaneet.

    Ohjelmassa esitettäviin kappaleisiin, tai asuvalintoihin ei Aallolla niin ikään ole päätäntävaltaa.

    - Minulle kerrotaan joka maanantai, minkä kappaleen esitän sillä viikolla ja sitten vain harjoittelen sen, Aalto kertoi Ylelle Lontoossa."

    http://www.iltalehti.fi/viihde/2016110622575509_vi.shtml

    Ja ihmiset vieläkin ihmettelevät, että miksi "Artisti X" on laittanut levynsä kanteen vapaamuurarisymboliikkaa, ja että kuuluukohan se vapaamuurareihin.

    Näin käy kun ihmiset lakkaavat käyttämästä omaa ajatteluaan.

    VastaaPoista
  12. Hyvät veljet:

    https://www.aamulehti.fi/kulttuuri/hulahula-suomi-oli-kaikkien-aikojen-markkinointikikka-miksi-valtava-robin-mainos-maksettiin-verorahoilla-200228841/

    Ylen käyttämästä symboliikasta:
    http://eliitinesoteerisetsymbolit.blogspot.fi/2015/10/suomalainen-media.html

    VastaaPoista