maanantai 24. marraskuuta 2014

Senaatintori - osa 2: Ulrika Eleonoran kirkko

Tarot-viittauksia vilisevä Aleksanterin patsas ei ole Senaatintorin ainoa asia, josta löytyy "Eliitin" symboliikkaa. Tässä toisessa Senaatintoria käsittelevässä kirjoituksessa tutkitaan toriaukealle kätkettyjä esoteerisia viestejä.


Senaatintori ilmasta


Vapaamuurarien symboliikkaan kuuluu hyvin olennaisena osana shakkilaudasta tuttu mustavalkoinen ruudukko. Kaikki vapaamuuraritemppelit on varustettu mustavalkoruudullisella lattialla, joka symboloi Salomonin temppeliä. Senaatintoriltakin löytyy ruudukko, mutta sentään mustavalkoiseksi sitä ei ole väritetty. Viittaus vapaamuurareihin löytyy kuitenkin ruudukkoon kätketystä numerologisesta vihjeestä.

Satelliittikuvasta näkee, että ruudukkoa kiertää yhden ruudun levyinen koristeellinen reunus, jossa ruudun keskellä on hieman hakaristiä muistuttava kivilaatta. Tämä ei tietenkään liity millään tavalla natseihin, vaan se on tässä yhteydessä aurinkosymboli muiden joukossa. Tämän reunuksen sisään jää leveyssuunnassa 33 tyhjää ruutua. Tämä luku 33 on vapaamuurareille tärkeä, koska se on Skottilaisen riitin vapaamuurariasteita kuvaava luku. Korkeimpien vapaamuurarien yhteydessä kuulee usein termin "33. asteen vapaamuurari". Luku tulee astrologiasta: Aurinko "liikkuu" eläinratakartalla 33 astetta matkatessaan kokonaisen tähtimerkin läpi.


Ruutulattia löytyy jokaisesta vapaamuuraritemppelistä.

Albert Pike ja 33. asteen nauha.


Toinen "Eliitin" symboli löytyy torin luoteiskulmasta: Ulrika Eleonoran kirkon muistomerkki. Katsotaanpa mitä eksoteerinen selitys Helsingin kaupungin taidemuseon sivuilta tarjoaa.
"Senaatintorin luoteiskulman muistomedaljonki on sijoitettu sille paikalle, jolla Ulrika Eleonoran kirkko ennen sijaitsi. Punagraniittinen, kirkon kohokuvana esittävä medaljonki on erotettu ympäröivästä kiveyksestä tummalla reunuksella. Reliefin alareunassa kiertää kehämäisesti teksti "Ulrika Eleonora kirkko / kyrkan". Vasemmanpuoleisella sivustalla lukee "Tällä paikalla oli 1727-1827 Helsingin kolmas kirkko", oikealla puolestaan "Här stod den tredje kyrkan i Helsingfors".

Ulrika Eleonoran kirkko rakennettiin vuosina 1724-27 ja se oli kolmas torilla sijainnut kirkko. Rakennusmestarina toimi Anders Hackenberg todennäköisesti Tukholmasta hankittujen piirustusten pohjalta. Suomi oli tuolloin osa Ruotsin kuningaskuntaa. Kirkko oli tasavartisen ristin muotoinen ja sen ristisivarsia kattoivat mansardikatot. Punamullatun puukirkon ristikeskuksesta kohosi korkea, laterniinirakennelmaan päättyvä torni, jota komistivat auringon ja kuun kuvat. Kirkon nimeämistä kuningattaren mukaan ehdotti kuoriseinän koristelun kustantanut Pormestari Abraham Wetter.

Kun Suomi liitettiin Venäjän keisarikuntaan ja Helsinki julistettiin autonomisen Suomen suurruhtinaskunnan pääkaupungiksi 1812, aloitettiin ruotsinvallanaikaisen keskustorin laajentaminen uuden pääkaupungin tarpeisiin: satavuotias Ulrika Eleonoran kirkko, 1640-luvulta torin reunassa toiminut hautausmaa, päävartion rakennus sekä melko uusi raatihuone saivat väistyä arkkitehti C.L. Engelin suunnitteleman monumentaaliaukion tieltä. Näin alkoivat muodostua Senaatintori ja Helsingin empire-keskusta.

Ulrikankirkko oli kärsinyt huolimattoman rakennus- ja korjaustyön aiheuttamista vaurioista ja erityisesti vuotavasta katosta. Ennen purkamista kirkon hirret huutokaupattiin 27.2.1827 ja osa niistä päätyi mm. Cronholmin talon runkohirsiksi. Ulrika Eleonoran kirkon kolehtihaavit, saarnastuolia koristaneet enkelit sekä ns. kuninkaanpenkin puinen kruunu kuuluvat Kaupunginmuseon kokoelmiin ja ovat näytteillä Sederholmin talossa, Aleksanterinkatu 16-18.

Senaatintorin luoteiskulmassa olevan medaljongin kirkon muistolle laati Gunnar Finne ja se sijoitettiin paikalleen vuonna 1937." - 
Helsingin kaupungin taidemuseo 
Kovin on pitkät pätkät selitetty tästä muistolaatasta ja sen taustoista, mutta jostain kumman syystä näistä neljästä obeliskista ei ole mitään mainintaa. Miksiköhän? Helsingin kaupunginmuseon sivuilla on sentään jotain.
"Nykyään Senaatintorin yliopiston puoleisessa päässä on pystyssä neljä kivipaatta. Niiden paikalla oli Ulrika Eleonoran kirkon keskipiste. Torin pintaan on merkitty kirkon ääriviivat erivärisellä kiveyksellä." - Helsingin kaupunginmuseo
Neljä kivipaatta. Kummasti tuntuu museoväki välttelevän sanan obeliski käyttöä. Jokainen voi kuitenkin itse todeta, että muistolaatan ympärillä on neljä pientä obeliskia. Kuten aiemmin todettu: Kun näet obeliskin, katsot "Eliitin" esoteerista teosta. Lisäksi huominarvoista näissä obeliskeissa on aikaisemmista kirjoituksista tuttu viidennen elementin teema.


Ulrika Eleonoran kirkon muistolaatta ja obeliskit.

Obeliskien keskellä oleva muistolaatta tummalla reunuksella.


Itse laattaankin on piilotettu esoteerista symboliikkaa. Tai oikeastaan tarkemmin sanottuna laatan ympärille. Ympärillä oleva tumma reunus ei ole pelkkä koriste, vaan viittaa okkultistiseen symboliin Musta aurinko (Black Sun). Esoteerisissa opeissa tämä tunnetaan myös nimellä Keskusaurinko (Central Sun), jolla viitataan galaksin keskuksessa olevaan mustaan aukkoon. Tosin aiemmin tänä vuonna itse kuuluisa Stephen Hawking kyseenalaisti mustien aukkojen olemassaolon, joten ehkäpä termi Keskusaurinko on sittenkin parempi kuin musta aukko?

*** EDIT 3.12.2014
Maltanristi
Erään näkemyksen mukaan ritarikuntien symboliikasta tuttu Maltanristi olisi yhtä kuin Musta aurinko. Tämä on siinä mielessä loogista, että kyseessä on usein mustana esitetty aurinkoristi.
***

Hieman tämän muistomerkin kohdalla epäilyksiä herättää se, että millä motiiveilla se on toteutettu. Jos laatta on julkistettu 1937, se on ollut sitä aikaa kun natsismi on ollut nousussa. Musta aurinko oli erittäin suuressa roolissa natsien taustalla toimineen okkultistisen Thule-seuran symboliikassa. Julkaisuajankohta antaa valitettavasti aika ikävän viitteen mahdollisiin natsikytköksiin. Mutta se on tietenkin hyvin spekulatiivista, joten ei tuomita ilman parempia todisteita.
Musta aurinko

Esoteerisissä opeissa Keskusaurinkoa pidetään myös universumin luojana. Tämä todennäköisesti selittää laatan ympärillä olevat neljä obeliskia ja viidennen elementin teeman. Kuten aiemmassa kirjoituksessa todettiin, Kalevalaisessa mytologiassa maailman syntyminen oli neljän elementin yhdistymisen tulos: quintessence. Se mikä Kalevalassa puettiin runomuotoon on tässä veistettynä kiveen. Jostain syystä "Eliitti" haluaa tätä tarinaa symboliikassaan toistaa.

Laatan ja obeliskien ympärille on piirretty puretun kirkon vanhat ääriviivat. Ääriviivat näkyvät satelliittikuvasta hieman heikosti, joten piirretään ne kuvan päälle.

Ulrika Eleonoran kirkon ääriviivat

Näyttääkö tutulta?

Olisikohan tällä joku symbolinen merkitys?

Maltan lippu

Tasavallan presidentin lippu

Aina väillä törmää sellaisiin lippuihin, joissa on ristisymboli vasemmassa yläkulmassa. Maltan lipussa tämä viittaa Knights of Malta -ritarikuntaan, jolla on "Eliitin" sisällä hyvinkin paljon valtaa. Suomen lipussa tämä risti viittaa myös ritarikuntiin. Tämä risti on 3. luokan Vapaudenristi, joka symboloi lipussa presidentin asemaa ritarikuntien suurmestarina.

Eikö ole aika erikoinen sattuma, että Ulrika Eleonoran kirkon ääriviivat osuu juuri tuohon kohtaan toriaukeaa? Voisikohan tällä olla joku symbolinen merkitys?

Ritarikuntien rooli "Eliitin" valtakoneistossa on joskus hieman hankala hahmottaa. Ne ovat toisaalta kohtuullisen julkisia organisaatioita, mutta toisaalta niiden toimintaa peittää tietynlainen salaisuuksien verho. Ritarikunnat Suomessa usein antavat ymmärtää, että heillä ei ole mitään tekemistä vapaamuurarien kanssa. Esimerkiksi vuoden 2012 presidentinvaaleissa Sauli Niinistö väitti kiven kovaan, että hän ei ole vapaamuurari, vaikka kuitenkin samaan aikaan myönsi kuuluvansa Konstantinus Suuren Ritarikuntaan. Väite on naurettavuudessaan absurdilla tasolla. Katsokaa nyt vaikka tätä kyseisen ritarikunnan mitalia.


Ordo Sancti Constantini Magni


Kun kaulassa roikkuu kaksipäinen kotka yhdistettynä temppeliritarien punaiseen ristiin, paavin hiippaan ja Vatikaanin Chi Rho -symboliin, täytyy olla aika kova pokerinaama kieltäessään vapaamuurautensa. Toisaalta, valitettavan harva tuntee näitä symboleita, joten suurelle yleisölle tuo pajunköysi menee läpi.

Kaikkien ritarikuntien juuret ovat Temppeliherrain ritarikunnassa. Tämä mystinen organisaatio oli oman aikansa versio vapaamuurareista. "Eliitin" sisäisten valtataistelujen takia temppeliritarien organisaatio virallisesti lakkautettiin vuonna 1307. Kuuluisassa perjantai 13. päivä -operaatiossa vangittiin ja tapettiin suuri määrä temppeliritareja, mutta koko ritarikuntaa ei suinkaan tuhottu. Itseasiassa surmattujen temppeliritarien suhteellinen määrä jäi melko pieneksi. Ritarikunta jatkoi toimintaansa vain uuden identiteetin alla. Esimerkiksi Portugalissa vaihdettiin pelkästään nimi, mutta muuten toiminta jatkui vanhaan malliin.



Ne temppeliritarit, jotka joutuivat pakenemaan vainoja, löysivät uuden kodin Skotlannista. Skottilaisen riitin vapaamuurarit on suoraa jatkoa temppeliritareille. Temppeliritareita ei suinkaan tuhottu - he vain loivat nahkansa uudelleen.

Rosslyn chapel Skotlannissa

Tätä historiallista taustaa vasten voidaan todeta, että vapaamuurarit ja ritarikunnat ovat tiukasti naimisissa keskenään. Ideologisella ja henkisellä tasolla eroa ei ole oikeastaan lainkaan - symboliikkakin on hyvin yhtenäistä. Ne ovat saman puun kaksi vierekkäistä ja osittain yhteen kasvanutta oksaa. Sauli "En ole vapaamuurari!" Niinistökin sen tietää. Samasta syystä hän tietää myös Ulrika Eleonoran kirkon ääriviivojen esoteerisen merkityksen - onhan hän sentään suomalaisten ritarikuntien suurmestari.




Jatkuu osassa 3.

EDIT 30.11.2014: Kuulin hauskan "selityksen" näille neljälle pikkuobeliskille: "Ne ovat merkkejä lumiauraa varten, etteivät ne tuhoiaisi laattaa."

Niinkö?





Näemmä auramerkit tarvitsevat auramerkit?

Ymmärrän kyllä, että kun kognitiivinen dissonanssi laukeaa, mieli haluaa löytää minkä tahansa omaa uskomusjärjestelmää tukevan selityksen - oli se sitten miten mielikuvituksellinen tahansa. Kyse ei ole siitä, että ihminen olisi tyhmä tai hänen älykkyydessään olisi jotain vikaa, kun hän päätyy kognitiivisen dissonanssin lauettua sanomaan jotain hupsua. Kyse on mielen suojamekanismista. Jos uskomusjärjestelmän ja todellisuuden välille syntyy ristiriita, mieli puolustaa uskomusjärjestelmää viimeiseen asti, koska usein psyyke on rakennettu tuon uskomusjärjestelmän varaan. Ihminen kokee psyykkisellä tasolla olevansa kuolemanvaarassa, joten sen on pakko puolustautua.

Joskus käy niin, että "viestintuoja ammutaan", jos psyyken kohtaama kipu on liian voimakas. Moni raivoisa riita on saanut alkunsa tästä. Näissä riidoissa on vain häviäjiä, joten kannattaa miettä onko se sen arvoista.


3 kommenttia:

  1. Liittyen maailmakorttiin ja kvintessenssiin.



    Vaikuttaa siltä että et tunne kvintessenssiin liittyvää vuosisataista tieteellistä keskustelua kovin hyvin.

    En tiedä mistä juontaa ajatus, että viides elementti on neljä elementtiä yhdessä. Aristoteleskin on täysin Platonin kanssa samaa mieltä kvintessenssistä. Aristoteleen optiikkaa käsittelevissä jutuissa puhutaan kvintessenssistä.
    Oikastaan samassaa hengessä kuin Fresnel vielä käytti sitä yhtäläissään 1800-luvulla. Nikola Teslan mukaan tuo ajattelu ei ole Einsteininstä huolimatta vanhentunutta.

    Mutta täytyy tunnustaa, että nyt kuumehoureissani kun olen Teslan käsitystä ajatellut, en kyllä ymmärrä miten hän näkee painovoiman "eetterimassan tuottamana puristuksena".

    Että planeettojen ymärillä oleva eetterimassa painaa fyysisiä objekteja vakiokiihtyvyydellä alaspäin. Tai joitain sellaista. En tiedä mitä hän tarkoitti.

    Einsteinin yhtälöissähän gravitaatio kuvataan avaruuden kaareutunisena. Pelkkä topologinen kikka. Ei tarvitse selittää mikä sen aiheuttaa itse ilmiön, gravitoni vai mikä.

    Toisaalta nämä mitatut painovoima aallot taas viittaavat siihen, että Teslan heitto voisi olla jotakin sinne päin.
    Gravitonimaailmassa on vaikea kuvitella jotain painovoimakulkuaaltoa läpi avaruuden.

    Teslan hypoteesia ei ole tutkittu kovin paljon, jos yhtään.

    "viides elementti" ei ole mikään huuhaa juttu. Eräät optiikan yhtälöt lakkaavat edelleen toimimasta, jos sitä ei korjauskertoimena oteta huomioon.


    Vaikka yliopistoissa, ainakaan suomessa, kukaan ei tunnusta, että eetteri voisi olla vielä puheenaiheena. Tuskin Nasakaan omia huijauksiaan ensimmäisenä paljastaa.

    VastaaPoista
  2. Ilmeisesti "kognitiivinen dissonanssi" on eetteriin liittyvän voimakkaan torjuntareaktion syynä. Einstein itsehän piti eetterioletusta vahvana, vaikka pahoitteli sitä ettei Michelson-Morley koe voinut oletusta todentaa.

    Tähti aberraatiotakin voitaisiin tulkita uudelleen jonkinlaisten kehittyneempien aether-drag-teorioiden avulla.

    Jotkin nykyään havaitut galaktisten mittausten anomaliat eivät oikein selity ilman jonkinlaista (intuitiivista) eetterimallia.

    M-teoriat ja säieteoriat (tavallaan ne ovat eetterin matemaattisia malleja) ovat toistaiseksi epäonnistuneet kosmologisesti toimivien mallien luomisessa.

    Kiinalaiset saattavat onnistua käytännössä luomaan koneita ilman teoriaa: http://www.sciencealert.com/independent-scientists-confirm-that-the-impossible-em-drive-produces-thrust

    VastaaPoista
  3. Vastaan ikivanhaan postaukseen liittymättömään kommenttiin täysin tuntematta kommentoijan esittämää Teslan teoriaa, mutta aihe vain sattui kolahtamaan. Jokunen viikko sitten makasin selälläni lasten kanssa trampoliinilla taivasta katsellen ja mieleeni tuli tämä avaruuden kaareutumisen malli gravitaation selitteenä ja sen puutteellisuus. Tuli myös mieleeni materiaalitekniikan insinöörinä yleismaailmallisena nyrkkisääntönä kaikkien systeemien pyrkimys pienimpään mahdolliseen energiaan. Tällöin massahiukkasen näkökulmasta on pienempi potentiaalienergiataso useamman hiukkasen ollessa yhdessä. Tämä johtaa päätelmään, että yksittäinen hiukkanen tarvitsee korkeamman energiasisällön kuin hiukkaskimppu, jolloin jonkin täytyy vastustaa hiukkasten oloa erillään, mikä toisi "eetterin paineen" loogisemmaksi selitykseksi kuin "avaruuden kaareutumisen" ainakin näin luonnontieteen lainalaisuuksiin tottuneelle mielelle. Tuo Svenin maininta Teslan nähneen gravitaation eetterimassan puristuksena toi tämän pohdinnan välittömästi mieleeni.

    VastaaPoista